|
MAGASSÁGMÉRŐ ÉS BAROMÉTER
|
Mindazoknak, akik túrán pontosan ismerni akarják a körülményeket, elengedhetetlen kellék főleg magashegységben egy korszerű magasságmérő. Vannak analóg kijelzővel szerelt, készülékek is, de napjainban egyre inkább terjednek a digitális kijelzésű készülékek. Egy ilyen kézreálló útitárs mutatja az óraidőt is, no meg az éppen aktuális tengerszint feletti magasságot. Az időjárás előrejelzés pedig megbízhatóan figyelmeztet pl. a közeledő esőfrontra, hogy elkerülhessük, és időben száraz helyre menjünk.
Egy korszerű digitális magasságmérő tartalmazhat még: hőmérőt; légnedvesség mérőt; barométert; a légnyomás alakulását oszlopdiagrammon is mutathatja, az időjárási tendencia kijelzését; órát ébresztő- és stopper-funkcióval, valamint naptárt is.
Hogyan működik a magasságmérő?
A magasságmérő valójában egy légnyomásmérő, mert nem a közvetlen magasságot, hanem a légnyomást méri. A magasságot a légnyomásból számolja. Az abszolút magasság számolása végett (nemzetközi megegyezés szerint) a nyomás a tengerszinten 1013 hPa, ez a nullpont nyomás.
Miért változik a nyomás a magassággal? A levegő nyomását a Földön a légköri levegő súlya idézi elő.
Ezért csökken a levegő nyomása a magassággal – mivel egyre kevesebb levegő van a fejed felett! 500 méterrel a tengerszint felett a levegő nyomása 8 méterenként 1 mbar-ral változik.
A gyakorlatban ez nem ilyen egyszerű, mert más tényezők is hatást gyakorolnak a levegő nyomására. A nyomás függ a hőmérséklettől és természetesen az időjárástól is. Egy stabil napon, a hőmérséklet által okozott légnyomás változás 1mbar is lehet, ez 0 méteres magasság-változásnak felel meg. Az időjárástól függően a tengerszintre számított légnyomás (QNH) 950-1050 mbar között lehet. Azért, hogy kiküszöböljük az időjárás befolyását, a magasságmérőt folyamatosan újra kell kalibrálni. Ez azt jelenti, hogy egy ismert magasságon kell a magasságmérő kijelzőjén a tényleges értéket beállítanunk. (A tuti tudottat be kell állítani a kijelzőn).
Amikor az időjárás gyorsan változik (pl. hideg frontok) a légnyomás egy nap alatt 5mbar-ral is változhat. Ez 40 méteres magasságváltozásnak felel meg.
A magasságmérő kalibrációjának másik módszere az aktuális QNH beírás. Mi is az a QNH? Egy repülési körben egy általános közös kezdőpontra van szükség, hogy azonos magasságon minden repülőgép ugyanazt az értéket mérje a magasságmérőjén. Ezt a közös alapot nevezik QNH-nak.
A QNH a tengerszintre számított légnyomás hPa-ban (1hPa=1mbar). Naponta többször újra megállapítják és a repülési időjárás-jelentésben vagy a repülőtérről rádión keresztül megkapható.
Minden jog fenntartva. Tel: 06-30-9327850, E-mail: somkutinandor@t-online.hu
|